Tuesday, August 31, 2010

Tanggal Tiga Puluh Satu Ogos - Sudirman

errr... pusingpusing jenjalan...
saja nyari kete berbendera...

baru jumpa tiga bijik je malam nih... tolak kete pulis lah...

errr....

pas tu... pusingpusing blog sana sini...

laaa... tak berapa nak ada jugak...

agaknya pasal cuti panjang lah kot... tapi tasek yang pedet pun cerita pasal suara dia buruk katanya, tak syukur sungguh dia nih... kikiki... mujur ada suara... :P

sekali jumpa kat blog mak siti

tu diaaaa....

bersungguh benar nyambut merdeka nih... kikiki... :P

CakapCakap
err... merdeka... :P

Monday, August 30, 2010

Apa Nak Dikata - XPDC

hari tu...

bising satu melaya bila hapa kenama cina yang masuk mesjid bagi hadiah tu...

hina Islam! cemar nama Islam!!

hehehe...

orang kapir tak leh masuk mesjid, hina Islam tu...
orang kapir tak leh masuk mesjid tak tutup aurat, cemar Islam tu...

kehkehkeh...

rupanya majlis fatwa kata tak pe lah pulak...

sian jamel kir duk mengutuk mengata... hahaha... dulu dalam ashkar punya la marah keja'an.... kikiki...

sekali haaaaa.... nen diaaaa... rasa lagu dalam mesjid nih... tak tau la ada umah oghang pakai kapet lagu nih...

tu yang ada sekali tu bukan kapiaq ka?? yang duk kat dindin tuh...

nak kata apa enchek jamel weh???
hina? cemar??
mau kena basuh pakai berus sabut ke??? siap soplan lagi... :P

CakapCakap
errr... sapa la yang buat mesjid herot gini nih?? takkan tak ejas leklok kot dulu ngan kiblat masa nak buat...

Sunday, August 29, 2010

Anonymous - The Quakes




CakapCakap
errr... kikiki... bengong!!! :P

Saturday, August 28, 2010

Tamat - Yusry

AYER KEROH: Usaha bersepadu dan komitmen 15,033 murid Tahun Empat hingga Tahun Enam daripada 60 sekolah rendah di negeri ini, akhirnya membolehkan Melaka mencatat rekod baru penyertaan paling ramai Majlis Khatam al-Quran Perdana sempena kedatangan Ramadan yang berlangsung di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC). Rekod terdahulu membabitkan penyertaan teramai 13,877 murid dicatatkan di Terengganu pada 2009 dan kejayaan Melaka memadamkan rekod ini dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM), membolehkan program berkenaan mendapat pengiktirafan Malaysia Book of Records. Kerajaan negeri pernah mengadakan program ini pada 2008 di MITC dengan penyertaan seramai 10,600 murid sekolah rendah, tetapi ia tidak bertahan lama, apabila rekod itu dipecahkan di Terengganu.

Jumlah keseluruhan murid Islam sekolah rendah di negeri ini seramai 70,000 orang dan kerajaan mensasar untuk mencatatkan 100 peratus kejayaan dalam memastikan semua sekolah rendah di negeri ini khatam al-Quran sebaik mereka tamat pengajian di Tahun Enam.

CakapCakap
err.. memula apa kata kamus pasal khatam nih...

khatam
tamat atau selesai (mengaji atau membaca Quran): Setelah ~ mengaji Quran, putera itu belajar menunggang kuda dan bermain tombak. berkhatam, = ~ Quran tamat atau selesai belajar atau membaca Quran.

ni kata Kamus Pelajar Edisi Kedua;

okei... 15 ribu budak tu dah tamat quran eh??
kira dah tamat la kan... tidak takkan join majlis khatam quran kan... kalau tak abis lagi, mana buleh kata khatam... kira macam nak greduwet la kan... mana leh konbo kalau ko ada lagi satu peiper...

cumanya... yang kat ganung dulu... ada orang komplen, katanya, ramainya yang iqra' berapa je baru... juz amma pun lum abis lagi, pun join orang khatam quran nih... nak bagi nampak islam hadori ganung bistari dulu... hihihi... :P

Friday, August 27, 2010

Kebesaran Al-Quran - InTeam

Allah berfirman yang bermaksud: “Katakanlah wahai Muhammad, sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan sebanding dengannya walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri.” [al-Israa’:88]

Orang yang membaca, menghafaz dan melihat sambil memikirkan keajaiban yang ada pada susunannya diberikan pahala.

Al-Quran sumber hidayah bagi kebahagiaan hidup manusia di dunia dan di akhirat.

Tidak sesiapa pun sama ada di kalangan manusia atau jin yang mampu mencipta ayat yang menyerupai al-Quran. Firman Allah yang bermaksud: “dan jika kamu merasa ragu-ragu dengan apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami, bawalah satu surah yang seumpamanya, ajaklah saksi-saksi [penolong-penolong] kamu, selain Allah, sekiranya kamu [di kalangan] orang yang benar.” [al-Baqarah:23].

Al-Quran merupakan mukjizat tertinggi dan teristimewa yang hanya dikurniakan kepada Nabi Muhammad sollahu 'alaihi wassalam.

Manusia hari ini belum mampu menyelami dan menerokai rahsia al-Quran secara menyeluruh sehingga hari ini. Ini bererti sifat kehebatan, kesaktian, keagungan dan keunggulan al-Quran secara tersendiri dengan pengertiannya yang amat luas dan mendalam kekal terpelihara hingga kiamat.

Al-Quran sebagai petunjuk jalan kebenaran. Membawa manusia daripada kegelapan kepada cahaya yang terang. Allah berfirman yang bermaksud: “Inilah Kitab yang tiada keraguan padanya, menjadi petunjuk kepada orang yang bertakwa.” [al-Baqarah:2]

Membaca al-Quran mendapat ganjaran pahala dan syafaat daripada Allah. Rasulullah sollahu 'alaihi wassalam bersabda dengan maksud: ‘Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya.
sumber: Wikipedia


CakapCakap
errr... ni aku kutip dari blog lama yang aku kutip dari blog yang lagi lama senarnya... :P

sesungguhnya...
Wahai Tuhan, sesungguhnya umatku telah menjadikan Al-Qur'an sesuatu yang tidak dipedulikan [Al-Furqaan:30].




Thursday, August 26, 2010

Bukan Kerna Nama - A Romzi

ni asel baca kat blog isamrais nun...

err... cer gugel najib buka puasa... tengok apa sajesyen dari gugel...

kikiki... :P

tapi kalau taip najib saja pun... dah kuar menda tu... ngok ngek sungguh..

CakapCakap
sian orang-orang yang nama najib nih...

Wednesday, August 25, 2010

Keep It Halal - Outlandish

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kementerian perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan supaya menarik balik dengan segera penjualan minyak sapi QBB yang dijual di Malaysia.

Ini berikutan penarikan balik status halal minyak sapi yang telah ditarik balik oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berdasarkan bahawa ia mengandungi elemen yang meragukan.

CAP telah berhubung dengan Jakim berhubung kesahihan status halal minyak sapi sejak Julai tahun ini. Dalam jawapannya kepada CAP yang bertarikh 20 Ogos 2010, pihak Jakim telah memaklumkan kepada CAP bahawa mereka sedang menarik balik status halal minyak sapi itu sehingga mereka yakin dengan status halal produk itu.

Jakim dan Jabatan Kimia telah menguji minyak sapi itu dan mendapati ia mengandungi elemen yang meragukan dan oleh sebab itu tidak boleh dimakan oleh umat Islam dan mereka yang mengamalkan memakan sayuran sahaja.

CAP menggesa rakyat Malaysia supaya menghentikan segera pengambilan minyak sapi sehingga kandungannya disahkan halal oleh Jakim.

Kementerian perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan mestilah dengan segera mengambil tindakan untuk menarik balik sepenuhnya produk itu dari pasaran kerana ia sesuatu yang serius dan memerlukan tindakan segera.
PENGGANTUNGAN SIJIL PENGESAHAN HALAL SYARIKAT QBI PACKAGING SDN BHD

JAKIM mengambil keputusan untuk menggantung Sijil Pengesahan Halal Malaysia kepada Syarikat QBI Packaging Sdn Bhd sehingga JAKIM berpuas hati status kehalalan produk berkenaan berkuatkuasa 19 Ogos 2010. Oleh yang demikian, QBI Packaging Sdn Bhd adalah dilarang serta merta menggunakan logo halal Malaysia pada semua produk berjenama QBB Pure Ghee.

Sekian, terima kasih.
CakapCakap
hapa benda nih???
ada artikel dari bulan 6 lagi nih pasal kebabian minyak sapi kiubabi nih...

pesal jakim tak rereti nak buat kerja nih???????!!!!!!

pe masalah la ngan jakim nih... orang dah bising baru derang nak gi chek... cemana buat kerja nih??? reti kutip duit zakat je ke??? 
cerita dari sorang tokei cili sos nih... dia ada kilang kat siam negara kapir sana.
kata dia, siam punya badan yang jaga sijil halal derang lagi bagus dari melaya 'negara Islam' nih...
masa kat sini senang je nak dapat sijil halal tuh... kat siam, tiap-tiap bulan kena chek...

patutnya selain ada chop halal tu... patut kena ada jugak chop tidak halal... macam kedai itik gantung dulu-dulu, selalu ada tulis gini

TIDAK HALAL UNTUK ORANG ISLAM

patutnya... kalau yang taknak eplai sijil halal tu... syaratkan dia kena tulis gitu... kalau tidak, mesti ada mangkuk-mangkuk yang kebulur nak makan mekanan tah hapa benda ada lam tu...

cam sorang kawan aku ni, ari tu duk tanya cina yang jual air kacang merah tu ada lagi ke... dulu suka menor dia makan tu... hissshhh... aku dengar cerita pun lugaiiiii... :P

Tuesday, August 24, 2010

Papa Jahat - Fabulous Cat

video
CakapCakap
kikiki... jahat sungguh bapak dia...

Monday, August 23, 2010

Tolol - Man Bai


CakapCakap
kikiki... ingatkan ramaDAHAN tu dah paling ngok dah...
ni bukan tahap sengal dah ni... ni dah tegholap dah nihhhh...


hahahahahpadanmukahahameniuserihahaha... :

Sunday, August 22, 2010

Salah Siapa - KRU



CakapCakap
errkkkk.... mujur dah ada anak... hihihi... 

Saturday, August 21, 2010

Dahan Dahan - Brownman Revival



CakapCakap
kehkehkeh... bengong sungguh...
dah la AHLAN WASAHLAM... ramaDAHAN la pulak... kikiki...

Friday, August 20, 2010

Cerita Kedai Kopi - Malique

tadi nyenyembang...

budak-budak ni cerita lah...

orang tua kat kampung dia nih...

dulu... nyembang kat kedai kupi...

sikit-sikit...

'tak tengok tibi malam tadi???'

'tengok dak malam tadi??'

nak cakap anak dia men badminton lah...

sampai abis meluat orang-orang kat situ...

nih... hahaha... aku cakap... tanya lah dia... tak baca sokkabar ke??

lam katun ari ni ada cerita...

anak dia nih lagi suka masuk kot mehkamah dari kot badminton...

hehehhe... :P

CakapCakap
ekekekek... mengong punya orang... :P

Thursday, August 19, 2010

Bohemian Rhapsody - Queen

video

CakapCakap
kikikiki... salutttttt...

Wednesday, August 18, 2010

Duit - Kembara

Dua tiga hari lepaskan kecoh pasal dinar ngan dirham kerajaan negeri kelantan tu kan...

pas tu dua tiga ekorang nih mula lah bising-bising...

tak leh buat lah, bienem je ada kuasa lah, susut nilai lah...

hehehe...

mengong... memang la bienem je yang buleh keluarkan duit yang 'sah diperlakukan dengan nilai' tuh...

tapi tu je lah... duit ni takat nilai tuk tukaran je...

dalam urusan jual belinih... sukati lah... janji pembeli ngan penjual setuju... bayar ngan penampau pun buleh je...
contoh lah kan... abu nak beli kibod ngan ali... ali kata 'aku tampau ko lima kali, ko amek la kibod nih'
kalau abu setuju... setel je... tak de dakwa-dakwi lagi... :P

macam cerita budak perempuan nak beli langsir tuh, laki tu kata, harganya satu ela kain satu ciuman...
dan pompan tu setuju je, pas tu mintak nenek dia tulung bayar...
okei je... :P

lagi teruk, ada orang bayar utang pakai binik pun ada... teruk sunggu pangai laki dia....

pasal susut nilai... hehehehe...

bila kali terakhir emas ni turun rege sampai separuh nilai??

makin menaik ada la...

duit melaya nih... kertas je wehhhhh... takde nilai pun... kalau jadik perang donia ketiga... buat lap punggung je laaaa... cam duit cap pokok pisang dulu la...

padahal dengki dan iri hati je seme tuh... :P


CakapCakap
cuma sekarang ni... bab jual beli pakai dinar ngan dirham nih... cam susah la sikit...
kang nak gi beli okok sekotak... kang tokei takde belen duit dirham... dapat duit kertas tu jugak lah... rugi wehhhh...

lain la kalau kelantan ni bukan duk lama melaya, macam brunei nun... temasek ke... harus la seme leh pakai duit dinar ngan dirham nih... pas tu... nilai yang sen-sen nih... cemana pulak nak kira... kena buat satu jenih lagi la kot... duit besi... tuk sen-sen... tapi besi sekilo baru singgit je... :P

Tuesday, August 17, 2010

Cakap Cakap Cakap - Aboi

“Kejayaan atlet mencipta nama di pentas dunia adalah lebih besar nilainya kepada negara berbanding dengan jumlah kos yang dikeluarkan,” katanya.

Mengulas lanjut, Dr. Ramlan berkata, ramai atlet negara yang berjaya mencapai prestasi tahap dunia menjalani latihan di luar negara termasuk ratu skuasy negara dan pemain No. 1 dunia, Datuk Nicol Ann David yang berlatih di Amsterdam, Belanda.

Beliau juga menganggap tindakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menghantar skuad Harimau Muda (bawah 23 tahun) ke Slovakia pada Jun lepas bukan satu pembaziran.

CakapCakap
errr... RAMAIIII??? apa yang ko merepek ni syeiiithannnnnnn????
ko sebut satu tu je weh!!! sapa lagi????? chong wei berlatih kat melaya ni je... josiah ng? cheh... merudum lahhhh!! harimau muda?? err... bukan anak kuceng ke?? :P

Monday, August 16, 2010

Sekolah - Aeman


CakapCakap
tukang tulis ni pun kena masuk skolah balik nih... :P

Sunday, August 15, 2010

Penyu Menangis - Sudirman


CakapCakap
kikiki... sian budak kekura nih... :P

Saturday, August 14, 2010

O Mio Babbino - Giacomo Puccini

video

CakapCakap
aku syak budak ni letak aipod lam mulut dia nih... :P

Friday, August 13, 2010

Selamat Tidur - Sheila On 7



CakapCakap
harusnya tak selamat tidur kalau katil ginih... :P

Thursday, August 12, 2010

Jangan Beritahu Niah - Sheila On 7

cerita ni ari tu lagi..

bukan cerita sangat pun... saja nak membagitau...

pagi tu... lagu besa-besa la...

aku gi beli nasik...

pas tu datang satu kapel...

bukan orang sini...

nyarik nasik kerabu...

siannya... kedai tu takde nasik kerabu nih...

pas tu dia tanya nasik dagang... ni mujur kedai belakang tu ada jual... tidak jenuh aku nak menunjuk jalan kedai yang jual nasik kabu nih...

ni nak membagitau...

senarnya... tak tau lah kalau kat belah-belah darat sana...

kat sini... walau pun asal sini... nasik kabu ni... susah nak dapat weh pepagi...

tak ramai dah yang nak meniaga nasik kabu nih...

nampak je senang ngebuatnya...

padahal punya la banyak cengkadak benda nasik kabu nih...

pas tu... nak jual pulak... tak padan weh untung ngan... nasik belah pagi nih... mana nak buleh letak rege memahal... abis-abis pun dua inggit... lebih tu dah kira mahal lah... tambah ada kedai-kedai ni doringgit setengah tu... nasik ngan ayam goreng saiz-saiz kerat sepuluh dah...

kalau nak jual yang takde lauk... harus-harus kena rege singgit, paling-paling pun singgit doposen...

ngan beras mahal sekarang nih [pat inggit weh sekilo skang nih], ikan pun mahal... nyiur pun mahal...

mana la nak padan kalau nak jual singgit... dah la kerja nak ngebuatnya banyak... remeh leh tu...

lain la kalau untuk jual tengah hari ke, kat pasar malam ke... pasal derang leh kaver ngan lauk, cam ayam bakar ke, daging bakar, telur masin lagi... pepagi buta nih... sapa la rajin nak membakar ayam ngan daging tuh...

ada-ada tu ada lah yang jual nya... tapi tak banyak cam dulu lah... kalau tengah bandar sana pun tak berapa nak ada...

kalau nak jugak-jugak... kena usaha lah sikit... cam cari kat sekitaran pasar lah... baru nak ada kot... tu pun.. tah sedap tidak... :P

saja je nak membagitau... tapi jangan bagitau niah ye... :P

CakapCakap
hoh mekti... letok doh tu resepi di blog resepi nuh...
dok pahang gok, tanye la deh...

Wednesday, August 11, 2010

Puasa Dulu Baru Raya - Raihan



CakapCakap
selamat memuasa lah...

Tuesday, August 10, 2010

Masihkah Kau Ingat - Kopratasa



CakapCakap
err... tak ingat yang mana memula sekali... rasa cam masa tu... benggali tu marah aku pasal duk ngingat cerita... dia kata aku duk ngapal cerita...

mengong punya keling... dah sah-sah dia suh cerita pasal pengalaman, harus la aku kena ingat balik apa yang jadik...

Monday, August 9, 2010

Benar-Benar Sungguh-Sungguh ~ Ukays




CakapCakap
sungguh mati nih... :P

Sunday, August 8, 2010

Teman Sejati - Brothers



CakapCakap
kikiki... ni memang teman sejati lahhh...

Saturday, August 7, 2010

Yang Tinggal - Mamat

video

CakapCakap
ekekekek... kalau dah rope itu yang tinggal... tak payah pun tak pe kan... :P

tapi yang satu nih... tengok je la... :P

video

Friday, August 6, 2010

Bukan Cinta Biasa - Siti

video

CakapCakap
kikiki... :P

Thursday, August 5, 2010

Tolong Orang Tipu Orang - Jinbara

SHAH ALAM – Ahli Dewan Negara, Senator Mohamad Ezam Mohd Nor meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menumpukan usaha memantapkan kredibiliti suruhanjaya itu sebelum menyarankan menteri Kabinet dan pemimpin kerajaan mengisytiharkan harta mereka.

Katanya, SPRM perlu memulihkan imej mereka yang tercalar akibat serangan yang sengaja dilakukan oleh anasir anti kerajaan yang melaungkan reform (perubahan) palsu.

"Saya sokong dan amat bersetuju dengan pandangan Ketua Pesuruhjaya (Datuk Seri Abu Kassim Mohamed) supaya menteri Kabinet dan pemimpin kerajaan mengisytiharkan harta kerana ia merupakan langkah berani dan tindakan jujur dalam merealisasikan cita-cita kerajaan membanteras rasuah di negara ini.

“Namun saya merasakan keperluan SPRM sekarang ialah untuk memberi fokus kepada usaha mempertingkatkan imej mereka di mata rakyat terlebih dahulu sebelum langkah baru itu dilakukan,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau berkata, setelah kredibiliti dipulihkan sepenuhnya, imejnya akan kembali mulus di mata rakyat dan langkah berani SPRM meminta pengisytiharan harta dibuat akan lebih berkesan dan memberi impak positif memerangi gejala rasuah.

“Kredibiliti SPRM merupakan prasyarat utama dalam menjayakan sebarang langkah berani mempertingkatkan usaha memperkukuh sebarang perubahan di negara ini," katanya.

Beliau percaya usaha itu adalah tindakan jujur pesuruhjaya berkenaan untuk bersama-sama memastikan amalan rasuah dapat dibanteras sepenuhnya.


CakapCakap
hapa bangang mamat ni??? sejak jadi senatak nih... cakap makin bengong, makin macam lembu yang dicucuk idung dah...

pesal nak tunggu?? tunggu korang seme sorok dulu harta ke?? kimak lu la!!!

bodoh punya menesia!!

Wednesday, August 4, 2010

Tinggal Tanda Tanya - Ella

hari ni kan gempar dengan cerita bekas adunan dan pembantu [waddefak pembantu... gepren laaa...] yang mati kena tembak lam kete tu kan...

kata meleimeil bunuh dan bunuh diri...

hapo la yang pegi bunuh diri kat tengah jalan nih... buatnya hepsidem melibatkan orang lain, bikin susah orang je lah...

kekalau rasa nak tinguk gambar... SINI hah... SINI pun lebih kurang je... tapi ada sikit lebih...

CakapCakap
maleh nak speku pehal... bior je le ke deme...
cumanya... nak tau senang je...
pes... tengok kete... kunci ke tidak...
dua... chek je la gan pawder kat ne...
tiga.. panggey deremon pinjam mesen masa dia...

Tuesday, August 3, 2010

Tolol - Man Bai



CakapCakap
nih jimat cara keja'an melaya nih... :P
selaras katanya... :P

Monday, August 2, 2010

Jika Diberikan Satu Peluang - Pretty Ugly



CakapCakap
kikiki... pas ni buleh amek upah isi minyak la kan... :P

Sunday, August 1, 2010

Lagi dan Lagi - Andra and The Backbone



CakapCakap
tak pepuas lagi... dulu dah benti sekali... ni mai lagi... dah berenti tu tak yah la datang lagiiiiiii...

yang satu lagi tu pun... tak rereti nak berenti ke... 

ni kalau je tok gajah tu nak kena turun dibisen... harus tetiba pomat liga tukar... asal je nak kena turun dibisen... tukar... cheh...

menatang espiar tak rereti pulak nak gi dakwa... ni penyalahgunaan kuasa la espiar wehhhhh!!!